Rouw & verlies

Rouwen is een persoonlijk en uniek proces. De verschijnselen die optreden wanneer je rouwt verschillen dan ook per persoon. Er is niet één bepaalde, goede manier om te rouwen. Hoe je rouwt en hoe lang het rouwproces duurt is voor iedereen anders. Wel zouden onderstaande tips je kunnen helpen tijdens rouw:

Praten
Het kan fijn zijn om met mensen te praten over je gevoel en het verlies. Dit kan bijvoorbeeld met een vriend, een familielid, of een lotgenoot. Zij kunnen je steun bieden tijdens jouw rouwproces.

Rust
Rouwen kan veel energie kosten. Het is dan belangrijk dat je aan je gezondheid en welzijn blijft denken. Neem genoeg rust zodat je ook de tijd krijgt om te ontspannen.

Neem de tijd
Gun jezelf de tijd om te rouwen. Het is normaal dat je aan het begin niet weet hoe je om moet gaan met het verlies. Het verdriet kan blijvend zijn, maar naarmate de tijd vordert leer je vaak met het verlies omgaan.

Blijf niet binnen
Natuurlijk heb je tijd voor jezelf nodig om te rouwen; het kan bijvoorbeeld zijn dat je een week de deur niet uitkomt. Maar, pas op dat je jezelf niet te veel afsluit. Blijf in contact met vrienden en familie of ga bijvoorbeeld de deur uit om een stuk te wandelen of een eindje te fietsen.

Heb je behoefte aan professionele begeleiding?
Heb je naast bovenstaande tips behoefte aan begeleiding? Ik kan je op een professionele manier begeleiden wanneer het niet lukt om alleen met het verlies om te gaan.

De 5 fases bij rouwverwerking
Wellicht heb je weleens gehoord van de 5 rouwfases van psychiater Elisabeth Kübler-Ross. Het is belangrijk om te weten dat rouw geen lineair proces is en niet iedereen (al) deze stappen doorloopt. Ieder rouwproces is anders en het kan dus ook zijn dat je je niet herkent in deze fases. Maar het kan ook zijn dat je je wel herkent in onderstaande fases:

1. Ontkenning
Omdat je zoveel moeite hebt met de waarheid weiger je bewust of onbewust om de realiteit onder ogen te zien. Het is een natuurlijke vorm van zelfbescherming. Pas later komen bepaalde emoties binnen. Zo krijg je niet meer binnen dan je aankan.
2. Boosheid
Wanneer de realiteit wel tot je doordringt ontstaat er vaak boosheid. Je kunt op iedereen boos zijn; instanties, artsen, je omgeving. In deze fase ben je als rouwende vaak moeilijk benaderbaar.
3. Het gevecht aangaan
In deze fase probeer je jouw verlies te verwerken door jezelf bepaalde doelen op te stellen. Bijvoorbeeld een marathon lopen tegen een bepaalde ziekte of een wereldreis maken.
4. Depressie
Deze fase ontstaat door onmacht. Je merkt dat ontkennen, boosheid en het gevecht aangaan niet werken. Je kunt niks aan de situatie veranderen. Ook voel je veel verdriet.
5. Aanvaarding
Je accepteert de situatie, en kan het stukje bij beetje loslaten. In deze fase geef je het verlies een plek. Je probeert weer verder te gaan met je leven.

Als je het gevoel hebt dat je blijft vast zitten in een van bovenstaande fases dan is professionele hulp heel welkom.
Wacht niet te lang en bel/mail me.

Overige klachten